Intersindical Salut alerta de la falta de recursos en les plantilles sanitàries

La federació sindical valenciana considera que almenys caldria incorporar, amb caràcter d'urgència, un mínim de tres mil nous professionals al sistema sanitari valencià per intentar pal·liar la situació. Segons el sindicat sanitari d'Intersindical Valenciana, el problema, que es ve arrossegant des dels inicis de la crisi i l'aplicació de les retallades, amb la imposició de les taxes de reposició i les restriccions pressupostàries a la dotació de nous llocs de treball, ha provocat un efecte “bola de neu” que s'ha anat perllongant fins avui, moment en el qual, professionals i sindicats, hem començat a aixecar veus d'alarma davant la situació.
12 / 02 / 2018 | Intersindical Salut denuncia dèficit de plantilla acció sindical

Per a Intersindical Salut, la situació actual pot semblar un problema estacional, amb l'agudització de la punta de grip de l’ hivern, però res mès lluny de la realitat, estem davant un problema estructural causat per l'alarmant dèficit de plantilla que afecta a la sanitat pública valenciana.

Els professionals, artífexs silenciosos del manteniment de la qualitat assistencial.

L'evidència de la falta de plantilla ha explicat certs factors que han contribuït a silenciar i retardar el problema fins a l'arribada a, la qual cosa sembla ser un punt d'inflexió per el “insuportable” de la situació en determinades unitats i serveis.

A aquest sindicat, no li cap dubte, que el sosteniment de la qualitat assistencial i el manteniment de la prestació sanitària en paràmetres raonables, es deu a la gran professionalitat demostrada dia a dia pel personal que presta el seu servei de les institucions sanitàries, que ha ficat davant el servei públic als seus propis interessos i condicions laborals. Han exercit les seves funcions malgrat tot les retallades salarials, en les condicions de treball i amb les severes disminucions de plantilla aplicades, sota el pretext de la sostenibilitat econòmica imposat a totes les administracions des del Govern de l'Estat, que ha posat en escac un dels béns més preuats dels ciutadans, el sistema sanitari públic.

Un altre dels factors que han contribuït a la “paciència social” va ser el canvi de govern i l'expectativa de solució dels problemes més apressants durant la legislatura. Però la timidesa de les mesures escomeses, totes elles de baix impacte pressupostari, per motius d'infra-finançament autonòmic, han ocasionat la subsistència de la situació i han acabat amb les esperances d'una solució en el curt termini.

No es pot oblidar que la flexibilitat en l'aplicació d'algunes normes que impedeixen acumular dies que es deuen al personal d'un any a un altre, ha permès al personal el gaudi dels deutes horaris i els permisos amb independència del moment en què aquests es van generar. En aquest aspecte, cal destacar la permissivitat de certs responsables de serveis i unitats que han fet possible la continuïtat del gaudi d'aquests drets malgrat les dificultats de substitució i de les rigideses normatives.

Una situació que s'estén per tot el mapa sanitari valencià.

Davant aquesta situació, en l'activitat sindical desenvolupada pels permanents d'Intersindical Salut-Iv en els diferents departaments de salut, ja s'ha convertit en un assumpte quotidià les reivindicacions, davant les gerències per falta de personal, passant a ocupar una posició central en les queixes que rebem del personal al que representem.

El passat 7 de febrer, va ser la Junta de Personal del Departament de Salut Dr. Peset de València la que es va pronunciar mitjançant un manifest que posava de “negre sobre blanc” la situació que sofreix el Departament, manifest que va ser aprovat per tots els representants sindicals del Departament.

Aquestes situacions i aquest context social en les plantilles de professionals sanitaris es repeteix de llarg a llarg de tot el mapa sanitari valencià des de Vinarós a Oriola, tant en l'àmbit de l'assistència especialitzada com en l'atenció primària.

Conseqüències.

Qualsevol informe de salut laboral que detectés un règim de treball, que genera estats greus de tensió, ansietat, inseguretat i una insatisfacció general davant la incapacitat de poder exercir les funcions en unes condicions de normalitat, considerés els llocs no aptes per al treball.

De la mateixa manera que és inadmissible l'alteració dels temps de descans als quals es presta el personal per suplir les absències que es produeixen en els equips de treball davant la dificultar per contractar substitucions, l'efecte d'aquestes circumstàncies generen deutes horaris que constitueixen una veritable exageració. Aquest sindicat ha rebut denúncies de fins a 200 hores anuals de deutes horaris a una sola persona.

Per a Intersindical Salut-Iv, el manteniment d'aquesta situació, constitueix, de fet una vulneració continuada del sistema de condicions de treball, en el qual s'incompleixen reiteradament el règim de gaudi de permisos, el règim horari, la retribució dels excessos horaris que no es poden gaudir, les normes de seguretat i salut laboral.

Però no totes la vulneracions exposades arriben a ser tan importants com el ben superior que es posa en perill, que no és un altre que el dret a la protecció de la salut dels ciutadans.

Des d'Intersindical Salut, s'ha insistit en la necessitat d'efectuar un increment generalitzat de plantilles que ens permeti recuperar les ocupacions perdudes en el sistema des de la crisi, la qual cosa suposaria una incorporació al sistema sanitari de, no inferior a 3.000 professionals de les diverses categories i el restabliment a la normalitat del règim de condicions de treball establert.

J. Salvador Moscardó.
Acció Sindical Intersindical Salut-Iv.